Skip to content

Gezonde Kerst

Het is weer zover. De feestdagen staan alweer voor de deur! Je wilt vrienden, familie en geliefden natuurlijk graag verrassen met de lekkerste Kerstgerechten. Maar hoe zorg je er nu voor dat al dat heerlijke eten ook een beetje gezond blijft?

Genieten en toch bewust eten is niet heel moeilijk. Het is vaak een kwestie van goed voorbereiden voor je naar de supermarkt gaat en niet afgaan op de lekkere producten in alle reclamefolders. Kijk bijvoorbeeld naar het ontbijt. Op het begin van de dag is het meestal dan ook gelijk uitpakken geblazen. Verschillende broodjes belegd met zoetwaren en natuurlijk de traditionele kerststol gevuld met amandel spijs. Erg lekker natuurlijk en het oogt extra feestelijk zo’n royaal gedekte tafel, maar het kan ook anders! Zo kun je ook een feestelijk ontbijt maken door verschillende soorten yoghurt op tafel te zetten met daarbij verschillende soorten vers fruit, muesli en granola. Mocht je ook graag brood erbij willen, dan kan dat natuurlijk ook. Kijk maar eens naar ongesneden gezonde broodsoorten zoals zuurdesem of spelt brood. Van deze broodsoorten zit je ook nog eens sneller vol en door het zelf te snijden oogt het feestelijker.

Een ander idee is bijvoorbeeld om te brunchen in plaats van een ontbijt en lunch. Hierdoor maak je van 2 eetmomenten 1 eetmoment. Zo kun je bijvoorbeeld zelf pannenkoeken bakken van gezonde graansoorten met verschillend vers fruit erop! Mocht je toch kiezen voor een lunch ga dan voor een luchtige lunch. Denk hierbij aan een salade, heldere Bouillon of eventueel iets van witvis of gevogelte.

Dan is er natuurlijk ook nog het borrel momentje. Gezellig met iedereen bij elkaar onder het genot van een drankje en natuurlijk ook een hapje. Denk hierbij eens aan groentebites, crudite, olijven, maar bijvoorbeeld ook aan gebrande noten. Snij bijvoorbeeld paprika en komkommer in stukjes en serveer deze met een lekkere dip.

Dan de grootste uitdaging, het Kerstdiner! Een Kerstdiner heeft vaak meerdere gangen of je eet juist heel veel van hetzelfde, denk aan gourmetten. Nu zijn er tal van gezonde variaties te bedenken, maar misschien is hier de beste optie wel gewoon geniet met mate. Zo is to share een geweldige optie. Door verschillende gerechten te delen kan je wel alles proeven maar eet je kleine hoeveelheden, waardoor je toch sneller vol zit en wel gezellig kan tafelen. Voor iedereen die liever niet deelt, zijn er een aantal lekkere maar gezonde alternativen die ook feestelijk zijn!

Voorgerechten:
Carpaccio van rode biet met Shitaken en sesam.
Pompoensoep op basis van kokosroom.
Winterse bospaddestoelen salade.

Hoofdgerechten:
Hier is het raadzaam om te kiezen voor een witvis soort of een gevogelte soort zoals kip of kalkoen. Let hier dan ook op de bijgerechten gebruik voor de sauzen in plaats van room kokosmelk en in plaats van suiker honing. In plaats van een aardappel garnituur kan je ook overstappen op een alternatief. Denk aan groente friet of zoete aardappels.

Desserts:
Ook voor desserts is een gezonde variatie mogelijk. Denk aan cheesecake met dadels of granola bodem in plaats van koek en in plaats dat je puur roomkaas gebruikt kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld de helft kwark of Griekse yoghurt te gebruiken. Of maak een vegan brownie. Deze zijn natuurlijk ook niet helemaal gezond, maar een beetje genieten moet zeker kunnen!

En dan de laatste tip. Een echt Kerstdiner krijg je niet alleen door het eten, maar ook een mooie opgedekte tafel met Kerstversiering maakt het helemaal af! Zo kun je door de juiste aankleding een echte Kerstsfeer creëren, terwijl het eten misschien minder “Kerst” en gezonder is! Kortom genoeg mogelijkheden voor een gezonde Kerst!

Wij wensen jullie alvast een HEALTHY LITTLE CHRISTMAS & A HAPPY 2020!

Search

Laatste berichten

Foodwaste in de horeca – Een kijkje achter de schermen bij het WICC

Nieuw Brasserie Beau

Zo maak je Limoncello

Healthy Kerst recepten

Gezonde Kerst

Uiteten in Wageningen

Het verhaal achter onze Italiaanse wijnen

Het recept van echte Napolitaanse pizza

Scroll To Top